نماز

نماز

هدف خلقت و هدف دین ،نماز و یاد خداست
نماز

نماز

هدف خلقت و هدف دین ،نماز و یاد خداست

بررسی تاثیر روزه داری بر وضعیت سلامت روانی


قهرمانی محمد,دلشادنوقابی علی,توکلی زاده جهان شیر


روزه داری یکی از ارکان عبادی اسلام است.  در روزه داری اسلامی به ابعاد مختلف سلامت بخصوص به سلامت روانی، تزکیه نفس و خودسازی اهمیت زیادی داده شده است، لذا این پژوهش به منظور بررسی تاثیر روزه داری بر وضعیت سلامت روانی در مسلمانان صورت گرفته است.

در این پژوهش که در سال 1378 در شهر گناباد انجام شد 200 نمونه از افرادی که سابقه قبلی اختلال روانی نداشته و در طی ماه مبارک رمضان روزه می گیرند، از گروههای سنی مختلف شامل 114 زن و 86 مرد انتخاب شدند.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که انجام اعمال مذهبی نظیر نماز، روزه و سایر عبادات اسلامی در فاصله های زمانی تکرار شونده، همگی با متوجه کردن افراد به سوی خداوند باعث ایجاد نوعی آرامش روحی و روانی در انسان شده که می تواند در خودسازی و روشهای مقابله با استرس و در نتیجه کاهش اختلالات روانی موثر باشند.

منبع :

 http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/65013790101.pdf

تأثیر آموزش فرهنگ دینداری بر میزان افسردگی

 فاطمه نوغانی ، جمیله محتشمی ، فاطمه واثق رحیم پرور ، غلامرضا بابایی


مقدمه:از اهداف اساسی مذاهب الهی ارتقای سطح بهداشت روانی جامعه و اصلاح روابط بین فردی است

پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه مورد پژوهش شامل معلمان مدارس راهنمایی تحصیلی دخترانه شهر تهران بود. 40 نفر معلم مؤنث ساکن تهران، دارای تحصیلات لیسانس در سنین 30 تا 40 سال با تشخیص افسردگی بدون مصرف دارو در طول تحقیق با کسب اجازه از پزشک مربوطه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند.

با نتایج این پژوهش تأثیر آموزش فرهنگ دینداری بر التیام حالاتی نظیر دل‌شوره، غمگینی، ناامیدی، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و هم‌چنین افسردگی ثابت شد. بنابراین با انجام برخی فرایض دینی نظیر نماز خواندن، نوعی از آرام‌سازی و یا حس خوب در نزد فرد تقویت می‌شود.

منبع :

http://hayat.tums.ac.ir/browse.php?a_id=248&slc_lang=fa&sid=1&ftxt=1

تاثیر سجده در سرعت گردش خون مغزی

 

قربانی عباس,موسوی سیدعلی

 

هر مسلمان در هنگام انجام فریضه عبادی و مهم نماز، وضعیت های ایستاده، نشسته، را در رکوع و سجده انجام می دهد که این حرکات در هنگام ادای نماز، نشانه های تسلیم و نزدیکی به درگاه خداوند متعال می باشد ، سجده سبب افزایش سرعت گردش خون مغز گردد که هدف از این مطالعه، تعیین سرعت گردش خون عروق داخل مغز، از طریق سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال می باشد.

این مطالعه مداخله ای، بر روی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شاغل در مرکز پزشکی الزهرا انجام و از آن ها ، سرعت گردش خون مغزی 42 دانشجو (22 مرد و 20 زن) در وضعیت های نشسته و سجده، به ترتیب 36.55 و 41 سانتی متر در ثانیه به دست آمد که 12% افزایش سرعت، ملاحظه گردید.

نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که در افراد سالم، سجده سبب افزایش سرعت گردش خون عروق مغز می شده و حدس زده می شود این مساله در افراد مسن و بیماران با استروک، جنبه درمانی نیز داشته باشد که جهت اثبات این نظریه، مطالعات دقیق و کامل تری پیشنهاد می گردد.

منبع :

http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/6561386v2508.pdf

تاثیر نماز جماعت بر کیفیت و معنی داری زندگی


مصطفی بلقان آبادی , رضا سلطانی شال , محمدسعید عبدخدائی ,


معنویت ، ویکی از تجلی های ان نماز جماعت می تواند بر متغیر های متعددی تاثیر داشته باشد که از انها کیفیت زندگی و معنی داری است در پ‍وهشی که بر روی دانشجویان انجام شد این موضوع به تایید رسید

منبع :

http://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1018061.pdf